Forsler & Stjerna - Senaste nytt

Ny funktionalitet i Rebus: Samtrafik på turnivå

Skriven av Kevin Aslani | 2024-dec-16 08:23:09

Att byta buss är ibland nödvändigt för att kunna ta sig fram genom kollektivtrafiknätet. Och för att hinna med att byta buss krävs det allt som oftast lite tid för att genomföra bytet, beroende på hur det ser ut på hållplatsen och när bussarna är planerade att avgå. Normalt sett hanterar våra system detta genom en bytestid inom en viss hållplats som krävs för att bytet ska visas i våra kunders kanaler ut mot resenärerna. Men det är inte alltid givet att samma bytestid ska gälla mellan samtliga ingående hållplatslägen på en hållplats. Det kan till exempel ta mycket längre tid att transportera sig till fots mellan hållplatsläge A och T än mellan hållplatsläge A och B. I vårt planeringssystem Rebus kan detta hanteras genom "interna gånglänkar". Interna gånglänkar inom en hållplats innebär möjligheten att sätta en specifik tid mellan samtliga av hållplatsens ingående hållplatslägen. På så vis skapas flera bytestider inom samma hållplatsområde beroende på mellan vilka hållplatslägen du behöver förflytta dig.

Därtill finns även fall där en specifik relation mellan två olika linjer behöver frångå bytestiden inom en hållplats. Det kan vara allt från en anslutande tur som ska inväntas för att möjliggöra en resa från stadskärnan ut mot en tätort i periferin, alltså ett för resenären viktigt och prioriterat byte, till att samma fordon avslutar en tur på en linje på en hållplats för att fortsätta som en tur på en annan linje, alltså att ett fordon byter linjenummer på en hållplats för att därefter köra vidare. I vårt planeringssystem Rebus hanterar vi detta genom en så kallad samtrafikregel, alltså en regel mellan två specifika linjer (och riktningar) på en specifik hållplats med ett antal ingående värden eller parametrar.

Vi har länge hanterat samtrafik, eller anslutande trafik, i Rebus. Detta har skett genom att användaren kan lägga upp generella samtrafikregler i ett register för en viss relation, till exempel Linje 1 till Linje 3 på hållplats Uppsala Storgatan. För just den här relationen vill vi visa våra resenärer bytesmöjlighet ner till en minut till skillnad från övriga bytesmöjligheter på Uppsala Storgatan som kräver minst tre minuters bytestid. Vi vill även att föraren som kör Linje 3 väntar på Linje 1 i upp till fyra minuter. Allt det här går sedan länge att göra.

Nu har vi dock goda nyheter för våra trogna Rebus-användare! I vår senaste version av Rebus som släpps den 3 december har vi med en ny funktionalitet som våra användare har fått vara med och utforma, nämligen samtrafik på turnivå. Användaren kan nu lägga upp samtrafikreglerna direkt i linjens tabell i Rebus och på så vis knyta reglerna till specifika turer. På så vis kan reglerna och dess egenskaper skilja sig mellan olika turer på linjen och uppsatta regler gäller mellan två specifika turer. Funktionaliteten kommer att förenkla planeringen, förfina möjligheterna till att peka ut specifika relationer som är viktiga och förbättra resenärsupplevelsen. Detta är ännu ett steg i rätt riktning där vi på Forsler & Stjerna strävar efter att effektivisera arbetet för såväl trafikhuvudman som trafikplanerare. 

Observera! Om det inte finns uppsatta gånglänkar i vårt planeringssystem försvinner det inte någon bytesmöjlighet för det. Då beräknar vi gångvägen i våra söktjänster innan söksvaret skickas tillbaka.

Vill du veta mer om detta projekt? Fyll i din mailadress nedan så hör vi av oss och håller dig uppdaterad.