PILOT: Vega Förarstöd
Äntligen kan vi dela med oss av spännande nyheter i VEGA, något vi har väntat länge på!
Vi hade förmånen att tillsammans med Hogia, Hallandstrafiken och Flexbuss utföra en testkörning av VEGA Förarstöd i en pilot-projekt om förarstöd inom skolskjuts. Vår produktchef inom skolskjuts, Anders Jarl, demonstrerade under en fiktiv skolskjutstur i Falkenberg hur lösningen är tilltänkt att fungera. Det var oerhört nyttigt för oss som leverantörer och för dem som användare att få ett smakprov på vad det kan generera för nytta. Men vad är då de främsta funktioner och användningsområden med VEGA Förarstöd? Se nedan!
- Navigeringsstöd för förare:
Föraren får en exakt turbeskrivning på en interaktiv karta baserat på de elever som är planerade för just den turen. Här får föraren full översikt över vilka barn som förväntas gå av respektive på vid varje hållplats. Detta möjliggörs bland annat av att VEGA Förarstöd via Linjeguiden hämtar alla hållplatser som är planerade i en specifik tur från Skjuts+ och kombinerar det med bussarnas position via GPS-system som är uppkopplade mot Hogias molnplattform.
- Realtidsinformation:
Genom att kombinera data om planerad skolskjutstrafik från Skjuts+ med realtidsdata från Hogias system PubTrans, kan föraren få aktuella och relevanta uppdateringar om sin tur. Vanliga exempel på detta kan vara inställda hållplatser eller vägarbeten som påverkar rutten. I sådana situationer kommer Linjeguiden att omberäkna rutten för föraren, vilket minskar risken för felkörningar och förseningar.
Linjeguiden hjälper också föraren att hålla koll på om de är försenade eller om de kör enligt den schemalagda tiden. Denna information kan följas digitalt utan att föraren behöver förlita sig på manuella verktyg. Trafikhuvudmannen kan också följa detta i en översikt i Skjuts+, där Linjeguiden är integrerad. Detta kan vara användbart om en vårdnadshavare eller lärare hör av sig och undrar varför ett barn eller en elev är försenad.
- Underlag för kostnadsberäkning:
Eftersom VEGA Förarstöd samlar in data om fordonens körhistorik i en trafikdatabas, utgör det också ett verktyg för kostnads- och produktionsberäkning. Både trafikhuvudman och entreprenör kan använda samma data som ligger till grund för den ersättning som trafikhuvudmannen ska betala till entreprenören för skolskjutsar. Detta minskar risken för oenighet kring den körning som faktiskt har genomförts, vilket vi anser är en "win-win" för alla parter. Detta tror vi tror starkt på!
Planen är att fullt integrera Linjeguiden i Skjuts+ (eller närmare bestämt Entreprenörsportalen), vilket kan skapa ytterligare användningsområden för såväl trafikhuvudman som trafikentreprenör. Detta kan uppnås genom att Forsler & Stjerna och Hogia tillsammans ständigt utvecklar lösningen för att den ska passa era behov. Tanken bakom en pilot är att vi vill testa all funktionalitet för att säkerställa att VEGA Förarstöd fungerar sömlöst den dagen verktyget förhoppningsvis når ut till era verksamheter.
Är din verksamhet intresserad av denna lösning? Är ni trötta på att förlita er på manuella verktyg? Vi vill varmt välkomna såväl trafikhuvudmän som trafikentreprenörer till vår monter på Persontrafikmässan i Göteborg mellan 5-7 november. Under dessa dagar kommer Forsler & Stjerna tillsammans med våra samarbetspartners ha representanter för VEGA där vi kommer prata närmre om VEGA Förarstöd och hur det hänger ihop med övriga VEGA-lösningar. Är du nyfiken och vill veta mer, eller bara vill prata om skolskjuts i allmänhet, så är det bara att svänga förbi vår monter. Givetvis bjuder vi också på kaffe!
Anmäl dig gärna också till vårt nyhetsbrev för att ta del av de senaste nyheterna kopplat till våran pilot med Hallandstrafiken.