Reseplanerare Webb

Resenärens resa börjar digitalt.

Webbapplikation med massvis funktioner!

En modern Reseplanerare med funktioner som garanterat gör dina resenärer nöjda 😀

Vilka funktioner kan Reseplanerare Webb leverera?

Standardfunktioner som ingår:

1) Reseplanering mellan två punkter 2) Hållplatstider 3) Linjetidtabeller med Tidtabellssök

Resvalsökning

Denna funktion är grundstenen i Reseplanerare Webb och oumbärlig för dess användare dvs resenärerna. Funktionen möjliggör för en resenär att söka fram och planera en resa mellan två valfria punkter, från A till B. Processen startar med att resenären gör en fonetisk sökning (med minst två tecken) efter två matchande punkter vilket kan vara en hållplats, en adress (insamlat från Lantmäterier) eller en sevärdhet. Sorteringen av föreslagna hållplatser sker efter namnmatchning och bytesprio. Indatan som möjliggör denna sökning är framför allt hållplats- och linjedata från vårat egna marknadsledande trafikplaneringsverktyg Rebus som kompletteras med extern data. Resenären kan också välja att söka en resa enligt önskemål om avgångs- eller ankomsttid; om inget specifikt önskemål anges är nästkommande tur inlagd som standard.

Efter att resenären har fyllt i all nödvändig information samt gjort vissa justeringar i reseplanerarens preferensinställningarna genererar sökmotorn – med hjälp av en algoritm – flertal turer som motsvarar de snabbaste resorna från punkt A till B samt nästkommande alternativ. Resenären kan bland annat i sökningen välja mellan olika färdsätt och ange eventuell extra bytestid (+5 eller +10 minuter), vilket sökmotorn då kommer ta i beaktning när resor genereras. I regel styrs bytestid av trafikhuvudmannen (THM) för varje enskild hållplats, då ni har bäst kunskap om tiden en normalgående resenär behöver för att genomföra ett byte. Som ett resultat skräddarsys reseförslagen enligt just de preferenser resenären anger vilket innebär att ett reseförslag kan se annorlunda ut mellan två resenärer trots att de söker mellan samma punkter.

Skärmbild 2024-08-29 085111
Skärmbild 2024-08-28 154649

Hållplatstider

I de fall resenären inte i förväg ska söka fram en planerad resa från punkt A till B, har resenären möjlighet att se avgångstider på en utvald hållplats när det passar dennes behov. Detta inkluderar samtliga linjer som har turer från eller till den valda hållplatsen. Resenären kan således välja ut en hållplats som exempelvis är i närheten av bostaden, arbetsplatsen eller den aktuella positionen och se kommande turer inom ett visst tidsspann (upp till en timme). Som tilläggsfunktioner (förutsätter tillgång till data) kan också realtidsinformation och trafikstörningsmeddelanden presenteras som ger resenären en mer fulländad användarupplevelse. I ett samhälle där tid blir alltmer värdefullt ger man som THM med denna funktion sina resenärer ett flexibelt och smidigt sätt att planera sin resa som är enormt uppskattat, både bland äldre och yngre.

Linjetidtabeller (inklusive Tidtabellssök)

Förutsatt att en THM innehar Rebus tilläggsmodul Print4Web (P4W) kan denne i sin Reseplanerare Webb med hjälp av en denna funktion automatiserat erbjuda sina resenärer nedladdningsbara tidtabeller i PDF-format för de linjer som ingår i trafikutbudet. Det finns också möjlighet att i en tidtabell slå ihop flera linjer som har en nära koppling och i sin tur skapa en samlingstabell, vilket är vanligt om flera linjer delar samma ändhållplats. För THM som delar upp sin buss- eller tågtrafik i flera tabellperioder men med gemensamt linjenummer är samlingstabeller också användbara då dessa presenteras i samma tabell. Därutöver finns andra stora konfigurationsmöjligheter då det kan finnas behov av att filtrera bort exempelvis vissa hållplatser eller turer då användningsfrekvensen för dessa är låg.

Baserat på THMs preferens finns det diverse P4W-layoutmallar att addera till sin reseplanerare och dessa har olika design beroende på vilken linjetyp som berörs, t.ex. regionbuss, närtrafik, stadstrafik, etc. Resenären har nytta av tidtabeller då dessa kan tillgås utan internetuppkoppling, exempelvis om de laddats ner som PDF på en mobil enhet eller skrivits ut i förväg – som inte är ovanligt exempelvis bland turister. Därtill är det ett simpelt sätt för resenären att jämföra den beräknade avgångs- eller ankomsttiden i realtid med den planerade tiden enligt tidtabellen.

Dessa tidtabeller går också att publicera i ett tillgänglighetsanpassat format vilket uppfyller gällande lagkrav om tillgänglighetsanpassning och därmed klarar eventuell tillsyn (i enlighet med Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service).  

Skärmbild 2024-08-20 161529

Är det de enda funktionerna?

Nejdå, här kommer våra tilläggsfunktioner! 👇

Skärmbild 2024-08-19 112437

Realtidsdata

I en värld där alltmer är uppkopplat, inklusive de fordon som utgör kollektivtrafiken, gäller det att ta vara på den data som genereras. Som en följd av detta har vi utvecklat en värdefull funktion för våra kunder som i sin tur kan ge sina resenärer realtidsinformation om en specifik resa eller kommande turer från en vald hållplats. Funktionen bygger på att Reseplanerare Webb kan hämta realtidsflöden som består av realtidsprognoser från olika aktörer (exempelvis PubTrans, Consat eller Thoreb) och kompletterar den Rebus-trafikdata som avser planerad trafik. Sökta resor beräknas alltid planerad tid enligt data i Rebus, därefter läggs alltså realtidsdata ovanpå som ett extra informationslager.

Med hjälp av denna data kan resenären se eventuella förseningar samt få uppdaterade restider, exempelvis ny beräknad ankomsttid till den avsedda avstigningshållplatsen. En betydande fördel med denna funktion är att resenären garanteras korrekt och aktuell information vilket medför en mer sömlös reseupplevelse. Till exempel slipper resenären lägga värdefull tid på att vänta på bussen i onödan om den är försenad. Genom att kombinera denna tilläggsfunktion med andra rekommenderade tilläggsfunktioner som avser realtid, skapas en helhetsupplevelse där resenären känner sig konstant uppdaterad.

Störningsmeddelanden

När kortare eller längre störningar uppstår i trafiken, vilket är vanligt förekommande, till exempel vid planerade demonstrationer, trafikolyckor eller vägarbeten, kan det innebära förseningar som påverkar flertal linjer och turer. I värsta fall kan detta medföra att en tur ställs in. I en föränderlig och svårförutsägbar omvärld är det viktigt att denna typ av trafikinformation snabbt når resenären på ett eller annat sätt som då kan, om möjligt, behöva planera om sin resa. Med denna funktion kan Reseplanerare Webb visa störningsmeddelanden vid sökning av resor, exempelvis i en liten ruta, och integrera dessa i reseförslaget för att upplysa resenären om eventuella avvikelser från den planerade trafiken om det relevanta reseförslaget påverkas.

Här är det möjligt att använda sig av Forsler & Stjernas egna trafikinformationssystem TRIS som har en direktkoppling mot Reseplanerare Webb, eller annat utvalt system som fyller liknande funktion. När en händelse gällande trafikstörning skapas i TRIS för att publiceras i reseplaneraren finns också möjligheten att bifoga en länk eller ett dokument för att förtydliga informationen kring händelsen.

Skärmbild 2024-08-19 145813
Skärmbild 2024-08-29 092052

Kartor

Många resenärer uppskattar möjligheten att planera sina resor i en kartvy istället för den traditionella reseplaneraren. Trafikhuvudmannen (THM) kan välja att använda kartdata från valfri leverantör, eftersom Reseplanerare Webb kan skräddarsys. Kartvyn är praktisk då den ger resenärerna en visuell överblick över närliggande hållplatser och möjligheten att zooma in eller ut, beroende på hur resenären vill avgränsa sitt sökområde.

Vid vardagligt pendlande händer det ofta att resenärer kör en del av sträckan med bil och tar kollektivtrafik resten av vägen. I sådana fall kan kartvyn vara användbar för att hitta pendelparkeringar nära en hållplats, vanligtvis utanför stadskärnan. Dessutom kan kartvyn hjälpa resenärer att undvika vissa hållplatser på grund av exempelvis branta uppförsbackar eller bristande tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. Kartfunktionen är också en förutsättning för flera andra funktioner, som att kunna visa bussarnas aktuella position och illustrera en rutt mellan två punkter, A till B.

Sevärdheter (Point of Interest)

Får er region många turister? Vill de se era sevärdheter? Eller är din stad full av knutpunkter? Med denna funktion kan resenären i Reseplanerare Webb, när de söker efter resor, få upp en lista över platser som är särskilt viktiga ur ett sökningsperspektiv. Detta kan vara en historisk plats, ett naturreservat, en populär strand vid en semesterort eller ett torg som fungerar som en central knutpunkt för staden och dess invånare.

Funktionen underlättar för resenärer att söka efter resor till och från dessa platser eftersom de prioriteras högt i listan över reseförslag. Detta sparar tid för resenären, eftersom det inte kräver att de anger en exakt adress. En annan fördel är att resenärer enkelt kan hitta resor till sevärdheter utan att behöva veta vilken hållplats som ligger närmast, vilket minimerar ansträngningen.

Det är helt upp till er som THM att avgöra vilka platser som ska ingå i listan över sevärdheter och viktiga platser (POI), eftersom THM har bäst kännedom om sitt geografiska område.

Skärmbild 2024-08-28 091512
Kronoberg - Följ bussen i realtid

Fordonsposition på karta

Är bussen fast i trafiken? Tar bussen en annan rutt än vanligt? Med hjälp av denna moderna lösning, som förutsätter att en THM är ansluten till PubTrans, kan resenärer följa kollektivtrafikens fordon i realtid på en karta. Detta gör att en traditionell karta omvandlas från att vara statisk till att bli rolig och interaktiv. I dagens ständigt uppkopplade och digitaliserade samhälle, där även bussarna är uppkopplade, är detta en nödvändig funktion som resenärer förväntar sig av kollektivtrafikleverantörer.

Denna funktion ger resenären ytterligare ett alternativ vid reseplanering, eftersom de oftast kan välja mellan flera bussar och därmed välja den som är närmast enligt kartans positionsdata. Om resenären missar bussen kan de enkelt identifiera nästa som är närmast baserat på fordonens aktuella position på kartan. 

I kombination med våra andra tilläggsfunktioner som tillhör kartvyn skapar detta en karta med många användningsmöjligheter — något som uppskattas av både erfarna resenärer och de som är nyfikna. Denna lösning kan självklart skräddarsys efter THM
önskemål om färger, symboler och andra inställningar. 

Direktresor

Det är inte ovanligt att vissa sträckor inom THMs linjeutbud trafikeras av både tåg och buss. I dessa fall prioriterar Reseplanerare Webb vanligtvis tågresor i reseförslagen, eftersom dessa resor ofta är betydligt snabbare. Detta leder dock till att bussresor ofta inte rekommenderas, vilket minskar antalet alternativ för resenärerna.

Även om bussresorna kan vara långsammare kan de ändå upplevas som mer bekväma för vissa resenärer, särskilt eftersom de ofta innebär direktresor utan byten. Detta minskar risken för missförstånd under resenärens planeringsfas. Med hjälp av denna funktion kan alltså en THM erbjuda resenärer ytterligare ett alternativ i form av en direktresa.

Detta är också fördelaktigt för resenärer som av olika skäl föredrar buss framför tåg, exempelvis på grund av närheten till hållplatsen, tillgänglighetsanpassningar eller utrustning vid hållplatsen. Resenären kan vid sökning av resa välja mellan alternativ som 'Kort restid' och 'Få byten', vilket sökmotorn tar i beaktning. Den bakomliggande logiken i denna tilläggsfunktion avgör om det är rimligt att visa en direktresa eller inte — om en resa är orimligt lång, kommer den inte att inkluderas i reseförslagen.

Skärmbild 2024-08-28 101640
Skärmbild 2024-08-29 093303

Gångvägar (+ gångvägstider)

En vanlig missuppfattning är att en resa med kollektivtrafiken endast planeras mellan två hållplatser. I verkligheten planeras en resa från resenärens aktuella position, oavsett om det är bostaden, arbetsplatsen eller en mataffär, till slutdestinationen, som ofta ligger en bit från hållplatsen. Därför är det särskilt viktigt att en reseplanerare tar hänsyn till gångavståndet mellan resenärens startpunkt och den föreslagna hållplatsen som resenären åker från, eftersom detta ofta kräver både extra tid och fysisk förflyttning.

Inte alla moderna reseplanerare kan beräkna detta avstånd, men Forsler & Stjernas lösning kan göra det med hjälp av denna tilläggsfunktion. Vid planering av en resa kan resenären ange sin nuvarande position, och sökmotorn tar då hänsyn till avståndet mellan denna position och slutdestinationen, oavsett om det är en hållplats, en adress eller en plats. Reseförslaget kommer att visa både tiden det tar att gå från den angivna positionen till hållplatsen samt, om THM har Forsler & Stjernas kartfunktion, den faktiska gångvägen. Detta är särskilt användbart för resenärer som kanske inte är bekanta med eller inte har THMs mobila applikation.

Resenären kan också välja att söka efter resor mellan två adresser eller platser snarare än två hållplatser. I sådana fall kommer reseförslaget att omfatta hela sträckan till destinationen, inklusive en eller flera gångvägar som presenteras i förslaget. Detta ger resenären en mer realistisk bild av hela resan mellan två punkter, jämfört med att endast redovisa restiden och sträckan mellan två eller flera hållplatser i reseplaneraren.

Gånglänkar inom stationen

Det är inte ovanligt att resenärer planerar resor som kräver flera byten, ofta på stora hållplatser eller stationer där många linjer passerar med hög frekvens. Dessa byten kan vara förvirrande, särskilt på stationer där interna gångvägar är bristfälliga, vilket kan leda till att resenärer går vilse och missar sina byten. Detta problem är särskilt påtagligt för såväl mindre erfarna resenärer som nyinflyttade personer i en viss region eller stad. 

För att undvika sådana problem och förbättra resenärernas upplevelse är det viktigt att erbjuda funktioner som underlättar navigeringen på stora hållplatser och stationer. En effektiv lösning är att skapa interna gånglänkar som tydligt visar hur man rör sig mellan olika hållplatslägen inom samma station eller hållplats. Detta kräver att Forsler & Stjerna manuellt ritar in lämpliga gångvägar i OpenStreetMap och sedan gör datauttag.

Interna gånglänkar är avgörande för att ge resenärerna en smidig reseupplevelse med minimal ansträngning och risk för att gå vilse som kan leda till negativ reseplaneringsupplevelse. Denna funktion tillämpas vanligtvis på större hållplatser eller stationer, och det är upp till er som THM att bestämma vilka platser som ska inkluderas.

Skärmbild 2024-08-21 142624
pexels-aleksmagnusson-3071474

Hållplatsutrustning

Resenärer upplever ofta stora variationer i den utrustning som erbjuds vid hållplatser. Det är inte ovanligt att man kommer till en hållplats där det saknas grundläggande faciliteter som väderskydd, papperskorgar, cykelställ, biljettautomater eller bänkar. Särskilt på regniga eller blåsiga dagar kan detta leda till en känsla av efterklokhet, där man tänker att "Den hållplatsen borde jag ha undvikit".

För att undvika denna obehagliga upplevelse kan en THM i Reseplanerare Webb med hjälp av Forsler & Stjernas lösning ge resenärerna information om den utrustning som finns vid hållplatserna som ingår i reseförslaget. Detta möjliggör för resenärerna att redan vid reseplaneringstillfället välja en lämplig hållplats baserat på den utrustning som erbjuds.

För att underlätta inventeringen av hållplatsutrustning samarbetar vi med vårt systerbolag Jetas, som har utvecklat en lösning för detta ändamål. Jetas lösning kan integreras med Forsler & Stjernas Rebus för automatisk synkronisering och uppdatering av hållplatsregister. Om viss utrustning saknas vid den föreslagna hållplatsen, kan resenären istället välja en annan hållplats som bättre uppfyller dennes preferenser. På så sätt erbjuder vi resenärerna fler valmöjligheter och förbättrar deras reseupplevelse. Ju mer information resenärerna får vid planeringen, där hållplatsutrustning är en beståndsdel, desto bättre förutsättningar för en trevlig och smidig reseupplevelse.

Men en lokal prägel

Reseplanerare WCF-server: Våra kunder vill ofta sätta egen prägel på Reseplanerare Webb med en helt unik design. Därför erbjuder vi reseplaneraren utan grafiskt innehåll. Tjänsten består av WCF (Windows Communicaton Foundation) server som tillhandahåller alla Reseplanerare Webbs funktioner.

Vi erbjuder även utbildning och support till kundens hemsidekonsult för att bygga en egen grafisk presentation.

Extra skydd för er som använder vår Reseplanerare Webb

Oavsett vilken av lösningarna ni väljer så står vi för driften.

För att ytterligare skydda er mot driftstörningar och extern påverkan rekommenderar vi våra tilläggstjänster som ger er och era resenärer ett extra skydd. 

1) Geografisk Redundant Driftmiljö

2) Beredskap - utökad support och snabb avhjälpning 


Ny funktionalitet: Trafikledaråtgärder vid reseplanering.

Vi har många idéer för våra produkter, inte minst för våran reseplanerare (RP Webb) och våra ETIS-tjänster som har varit trotjänare för oss och våra kunder i många år. Dessa idéer, som i många fall handlar om ny funktionalitet med stor nytta för resenärer, kan väckas av såväl vårt interna team som våra kunder. Nu kan vi meddela våra kunder att det har pågått spännande initiativ bakom kulisserna i vårt interna utvecklingsteam på Forsler & Stjerna, som vi gärna vill dela med oss av (äntligen!). Resultatet kallar vi för Trafikledaråtgärder vid reseplanering.

Läs mer

Vill ni veta mer om Reseplanerare Webb och dess funktioner? Eller vill ni ha en demo?

Tveka inte att kontakta oss på info@fskab.se så ska vi leda er och era resenärer till en trevligare reseplanering!