Rebus är ett planeringsverktyg för kollektivtrafikbranschen. Systemet används vid tidtabellsplanering, omloppsplanering och produktionsberäkning. Med din trafikdata i Rebus kan du enkelt generera publika tidtabeller och hållplatsanslag med våra print-tjänster eller få ut din trafikdata i publika söktjänster genom exempelvis ETIS.
Rebus kartmodul förser hållplatslägen och länkar i Rebus med geometrier, det vill säga läge och sträckning i en karta. I Rebus kartmodul finns stöd för att hantera hållplatser, körlänkar, tomkörningar, signalprioritering och polygoner för närtrafik.
Rebus är förutom ett planeringsverktyg er kompletta trafikdatabas för överföring av planerad trafikdata till andra databaser och system. I Rebus är trafiken strukturerad med tidtabellen som central och sammanhållande punkt, vilket ger en logisk struktur för att bibehålla datakontroll och konsistens.
Rebus har i olika versioner och datormiljöer använts sedan 1989 då den första kommersiella versionen lanserades. Programmet är sedan dess omarbetat vid ett flertal tillfällen men grundidén har kunnat behållas. I över 30 år har vi tillsammans med våra kunder utvecklat systemet och tillsammans hittat lösningar och standarder som passar de svenska trafikhuvudmännen. Det är därmed ett unikt erfarenhetskapital inbyggt i systemet, vårt företag och våra kunder.
Anpassa Rebus efter dina behov!
Rebus är i grunden ett komplett verktyg, men det finns en hel del tilläggsmoduler som ytterligare kan förenkla er vardag som trafikplanerare – dessa kan skräddarsys utifrån era behov. Kontakta gärna oss för att få en demo på hur dessa tilläggsmoduler fungerar i Rebus.
Hållplatshantering
JETAS, som är vårt systerbolag inom Addnode Group, har utvecklat ett hållplatshanteringsverktyg som används av driftpersonal ute på fältet som kan göra fullständiga inventeringar av de hållplatser som ingår i THM:s hållplatsutbud. JETAS inventeringsverktyg inkluderar informationsfält som även speglas i Rebus, vilket sträcker sig från hållplatsens koordinater till färdriktning, tillgängligt/otillgängligt väderskydd, etc. Eventuella justeringar i informationsfälten kan därför med fördel konfigureras med Rebus för automatisk synkronisering i hållplatsregistret, som avsevärt minskar behovet av att trafikplanerare manuellt uppdaterar hållplatsinformationen för varje enskild hållplats i Rebus.
Utöver inventering har JETAS hållplatshanteringsverktyg också andra användningsområden i form av ärendehantering, rondering och kommunstatistik. För att förenkla arbetet för driftpersonalen som inventerar dessa hållplatser har JETAS utvecklat en mobilapp där alla funktioner finns tillgängliga. Med detta verktyg täcker Forsler & Stjerna tillsammans med JETAS hela flödet från planering till resenär, och säkerställer att hållplatsinformationen som via olika utkanaler når resenären hålls aktuell.
Läs mer om JETAS hållplatshanteringsverktyg här.
Ändringsplanering
Med Ändringsplanering kan du snabbt göra ändringar i planerad trafik för att hantera tillfälliga förändringar. Tidigare tidskrävande insatser går att effektivisera markant med denna modul. Du väljer vilken trafik som är berörd och mellan vilka datum ändringen ska gälla. Därefter kan du påbörja förändringen av din trafik under berörd period. Programmet sköter alla bakomliggande kopieringar och giltighetsförändringar. Innan du väljer att skapa din ändring finns möjlighet att återanvända en tidigare ändring, till exempel ett årligt återkommande evenemang eller en omledning av trafik som är vanligt förekommande vid avstängningar.
Exportmodul
Under 2022 släppte vi ett effektivare verktyg för att exportera data från Rebus. Med exportprofiler och schemaläggning går det att automatisera export av data på ett mycket effektivt sätt. Detta ger er möjlighet att skapa flöden av data till andra system med tätare intervall och utan personbundenhet.
Profiler
Ni kan spara ner profiler med förinställda val av trafik och urval. Ni kan till exempel ha en sparad profil när ni exporterar till resesök och för export till biljettmaskiner. Nästa gång ni önskar göra en export laddar ni upp er profil och kör igång exporten. Vid tidtabellskiften behöver ni uppdatera era profiler för att läsa in rätt trafik.
Schemalagda exporter
Varje profil kan schemaläggas och läggs på en server. Ni kan till exempel köra schemalagda exporter på era profiler under nätterna och ha färdiga exportfiler
till morgonkaffet.
Turbas
Turbas är ett ekonomihanteringssystem till Rebus där det går att få ut entreprenörsavräkningar baserade på Rebus produktionsberäkning. Turbas grund består av modulerna Import, Manager och Rapport. Utöver detta går det att köra tilläggsmodulen Uppfölj.
Turbas Import används för att importera trafikdata från Rebus-tabeller till Turbas-tabeller. Programmet exekveras normalt på en server och startas genom tidsstyrning vid en viss tidpunkt varje vardagsnatt.
Turbas Manager är en programvara avsedd för att hantera de olika register som används av Turbas.
Turbas Rapport används för att generera rapporter från Turbas-data. Man kan skapa rapporter utifrån de fasta format
som finns eller skapa rapporter med valfri sorteringsordning. Här skapar ni även era entreprenörsavräkningar.
Turbas Uppfölj är tilläggsmodul avsett att användas för att komplettera trafikdata i Turbas-tabeller. Normalt importeras alla uppgifter om trafik från Rebus-tabeller till tabeller i Turbas. Uppfölj används för extraturer som körts och ordinarie turer som blivit inställda.
Print-tjänster
Utifrån kundens behov tar vi fram kundspecifika system som skapar tidtabeller och hållplatsanslag baserade på Rebus-databasen. Dessa system publicerar data via mallar gjorda efter kundens grafiska profil och önskemål.
Print4Web
Print4Web erbjuder en effektiv arbetsprocess och ett programstöd som automatiserar hela processen och underlättar publiceringen av tidtabellsinformation på kunds hemsida.
Personliga tidtabeller
Personliga tidtabeller är ett webbgränssnitt som läser upp resenärens valda tabeller direkt i enheten hen använder. Resenären kan även välja att skicka valda tabeller till sin mejladress.
Tillgänglighetsanpassade tidtabeller
Vi erbjuder framtagning av tillgänglighets-anpassade tidtabeller med publicering direkt upp på er hemsida med Print4web. Tidtabellerna uppfyller riktlinjer för tillgängligt webbinnehåll (WCAG) och är testade med Adobe Acrobat Fullständig kontroll/Tillgänglighetskontroll.
Realtidsstatistik i Rebus
Med Realtidsstatistik i Rebus kan ni se er loggade realtid direkt i Rebus-tabeller. Med färgmarkeringar kartlägger ni snabbt på vilka turer och hållplatser förseningar uppstår – dessa färgmarkeringar markeras upp i olika färger efter graden av försening. Om ni håller muspekaren över tidtabellstiden så kommer ni att se den det beräknade medelvärdet för realtiden som ett klockslag.
Vi sparar ner alla tidsavvikelser i en databas upplagd hos vår partner Nordlo. Därefter sätter vi upp en Webservice vars uppgift är att svara på frågor som genereras från Rebus. Dataöverföringen går över ett HTTP-protokoll. Det krävs inga ändringar i er brandvägg eller PC-klient.
Flowmapper2Rebus
Om ni använder er av Flowmapper för generering av optimerade tidtabeller erbjuder vi import direkt in i Rebus. Flowmapper Timetable AI använder bussarnas faktiska körtider som grund, och tar fram optimala tidtabeller med hjälp av artificiell intelligens (AI). Dra ner på regleringstid, restid och få en mer punktlig kollektivtrafik – till en lägre kostnad. Detta är bra för resenärerna, miljön och ekonomin.
En grundfilosofi är att centralisera allt underhåll av trafikdata till ett ställe och sedan vid behov exportera dessa till övriga kringsystem. All uppdatering och övrigt underhåll skall bara behöva ske på ett ställe, nämligen i Rebus.
Din Tur är Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands läns transportkoncept för kollektivtrafiken i Västernorrlands län. Med hjälp av bland annat Forsler & Stjernas Exportmodul har de arbetat med schemalagda exporter och automatisering av exportflödet. De förser på så vis sina resenärer med dagsfärsk trafikdata för planerad trafik, dagligen, utan manuella ingrepp. Genom att aktivt arbeta med robotstyrd processautomation (RPA) frigörs tid och resurser från monotona, tidsödande uppgifter och manuella felkällor försvinner.
Vår lösning för tillgänglighetsanpassade tidtabeller klarar en granskning! Det kan konstateras efter att flera oberoende tillgänglighets-konsulter, Synskadades Riksförbund och Myndigheten för digital förvaltning (Digg) har granskat dem.
Offentliga aktörers webbplatser och mobila applikationer ska vara tillgängliga. Däribland ingår många av våra kunders hemsidor med publicerade tidtabeller. Kravet finns i lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.